پرش به محتوا

پیام مشاور 3 : برنامه ریزی

خلاصه یه روز تصمیم گرفتم دیگه هرگز جمله “من امروز سرم شلوغ بود” رو برا خودم بکار نبرم. آخه یه جورایی مثل اینه بگم روزهای قبل سرم خلوت بوده! یا در آینده قراره سرم خلوت بشه! یا فقط من سرم شلوغه و بقیه مردم بی کارن!!

بیایید قبول کنیم مسئولیت داشتن نسبت به دیگران، تمام روز دنبال یه لقمه نون دویدن و با هزار اتفاق ناخواسته رو به رو شدن جزء جدانشدنی بزرگسال شدنه!

در کنار تمام این مشکلات ما بزرگترها قدرت مدیریت زمان مون نسبت به کوچکترها خیلی بیشتره

اصلا خیلی از مشکلاتمون از همینجا ناشی می شه که ما از این توانایی برنامه ریزی مون استفاده نمی کنیم! از اول صبح هزارتا کار ریز و درشت رو می ریزیم جلومون و می خوایم به همه برسیم! این وسط کافیه یه پیش آمد ناخواسته هم اضافه بشه مثلا یه مهمون سرزده بیاد!

تا سه روز به همه می گیم وای من این روزا چقدر سرم شلوغه!

حالا که آخر ساله و درحال خونه تکونی و رفع نقصی ها و عیب های خونه هستیم بیاید این مشکل رو هم برا همیشه حل کنیم:

باهم قرار بذاریم دیگه هر گز این جمله “من امروز سرم شلوغ بود” رو بکار نبریم، حتی اگر واقعا اینطوری بود!

همین امروز یه قلم و کاغذ بردارید و لیست تمام کارهایی که در طول هفته دارید رو بنویسید. هیچ کدوم از برنامه های جانبی و سرگرمی هاتون روهم از قلم نندازید (نگران نباشید برای رسیدن به همه چیز عمر کافی وجود داره!)

  1. خرید منزل
  2. رفتن به پارک و سینما
  3. خواندن کتاب
  4. تمیز کردن منزل
  5. یادگیری زبان
  6. دیدار از فامیل و دوستان
  7. آموزش کامپیوتر
  8. رسیدگی به امورمالی و پرداخت قبوض
  9. ورزش

بسیار خب حالا هفت روز هفته رو روی یه کاغذ دیگه بنویسید و آنها رو به سه قسمت تقسیم کنید:

حالا بخش هایی از روز رو که مجبورید سر کار باشید یا به هر دلیل اصلا مال شما نیست (مثلا برای خانم های خونه که مجبورن ناهار درست کنند و ..) رو ضربدر بزنید.

پیام-مشاور-3-برنامه-ریزی-1

البته بعد با هم صحبت می کنیم که چطور از همین زمان های از دست رفته هم بتونیم حداکثر استفاده رو ببریم.

ولی فعلا اجازه بدید به وقت های آزادمون بپردازیم.

  • خرید منزل

عادت کنیم همیشه یه کاغذ و قلم توی آشپزخونه دم دست مون باشه و تمام احتیاجات رو یادداشت کنیم تا بتونیم خرید منزل رو به هفته ایی یه روز کاهش بدیم درحالیکه مطمئن باشیم چیزی از قلم نیوفتاده

  • تمیز کردن منزل

تمیز کردن منزل رو می شه به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی تمیزو مرتب کردن دقیق و کامل که هفته ایی یک روز انجام می شه و یکی در حد گردگیری و جمع و جور کردن هر روز در یک مدت زمان کوتاه

  • رسیدگی به امورمالی و پرداخت قبوض

سعی کنید همیشه به به روزترین برنامه های موبایلی و اینترنتی مجهز باشید تا بتونید در سریع ترین زمان ممکن و بدون مراجعه به بانک این کار رو انجام بدید.

  • یادگیری زبان

برای یادگیری زبان استفاده از دوره های مجازی می تونه تا حد بسیار زیادی در وقت و هزینه شما صرفه جویی کنه چون ساعت شروع و اتمام کلاس و حتی روزهای برگزاری آن رو شما تعیین می کنید.

هفته ایی چهار جلسه یک ساعته زمان مناسبی است. درحالیکه می تونید فایلهای صوتی رو در وقت های مرده مثل در صف های انتظار، هنگام انجام کارهایی که به تمرکز بالایی نیاز ندارن مثل انجام کارهای منزل و غیره گوش کنید و اسم انگلیسی اشیا و وسایل رو برچسب بزنید تا در حین زندگی زبان رو هم یاد گرفته باشید.

  • . آموزش کامپیوتر

برای آموزش کامپیوتر هم 2 جلسه یک ساعته در هفته با سی دی های آموزشی که این روزا به تعداد فراوان و در موضوعات متنوع توی بازار هست استفاده کنید.

  • خواندن کتاب

شب نیم ساعت قبل از خواب هم برای مطالعه کافیه واقعا، هر چند من جدیدا یه کانال خوب توی تلگرام پیدا کردم که فایل صوتی آثار بزرگ رو منتشر می کنه و من به راحتی می تونم در حین کارم بهشون گوش کنم!

حالا این کارهای یک ساعتی رو متناسب زندگی خودتون توی مستطیل های خالی برنامه جا بدید. اینطوری می بینید طی روز کلی زمان اضافه هم میارید. در حالیکه چون به همه کارهاتون می رسید احساس اعتماد به نفس، آرامش، رضایت و خوشبختی بیشتری می کنید و احتمال اینکه به خوبی از پس آنها بربیاید و در زندگی موفق بشید هم چندین برابر می شه.

فقط چند نکته رو به یاد داشته باشید:

  • در برنامه تون همیشه جایی برای انعطاف پذیری بذارید، یعنی برای تمام ساعت های روزتون کار نتراشید چون اتفاق های غیر منتظره در زندگی آدم بزرگها زیاده

 

  • هیچ وقت با جملات “خسته ام” “نمی رسم” امروز سرم شلوغه” ” متاهلی هزار مشکلات داره” و.. خودتون رو توجیه نکنید. این بهانه تراشی ها و توجیهات اول بدبختین! گاهی بد نیست در این زمینه مثل یک ارتشی باخودتون سخت گیر باشید!

 

  • بدونید در طول هفته قراره مثلا چند درس زبان رو بخونید که در صورت کم کاری در یک روز بتونید در جلسه بعد جبران کنید و کار کوتاه مدت یادگیری زبان رو یه عمر طولش ندید!

 

  • نسبت به انجام برنامه تون مصمم باشید و برا خودتون تنبیه و تشویق در نظر بگیرید.

 

  • زمانی که کاری را شروع می کنید تمام تمرکزتون فقط روی همون کار باشه.

 

  • فهرستی از کارها و برنامه هایی که بیهوده و وقت گیر هستن فراهم کنید مثل بازی های موبایلی، صحبت های طولانی مدت پشت تلفن، تماشای طولانی مدت سریال، سر زدن به اینستا و … تا بتونید آنها رو هم مدیریت کنید.

من این جمله رو همیشه و همه جا می گم که:

اگر برای رسیدن به تمامی رویاهامون به زمانی بیش از 24 ساعت در روز نیاز بود مطمئن باشید و مطمئن باشید و مطمئن باشید خداوند ساعت های بیشتری رو برای یک روز در نظر می گرفت.

پیام مشاور ۱: بیان نکات کلی

پیام مشاور ۲: من آدم بسیار پرمشغله ایی هستم!

3 دیدگاه دربارهٔ «پیام مشاور 3 : برنامه ریزی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *