پرش به محتوا

روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی

  • از
روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی

برای داشتن آموزشی موفق باید به روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم. در این یادداشت مطالبی درباره عناوین زیر آورده شده است. این ها مواردی هستند که متاسفانه مردم ما را از پیشرفت کردن عقب انداخته اند. این صفات و شرایط را از خودمان دور کنیم.

  • وسواس
  • اضطراب (فوبیای یادگیری زبان انگلیسی)
  • کمال گرایی
  • شک
  • من مارکوپولو هستم
  • افسردگی (نا امیدی)
  • تنبلی و عدم پشتکار (از شنبه شروع می کنم.)
  • عجله بی مورد (توقع خیلی زیاد از تلاش کم)

این موارد فقط تعدادی از مشکلات متداولی است که در جریان آموزش مجازی و آنلاین هر زبانی موثر است.

روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی می تواند یک راه نجات باشد.

روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی می تواند آینده آموزش زبان آموز را تغییر دهد.
روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی می تواند آینده آموزش زبان آموز را تغییر دهد.

در یادگیری زبان انگلیسی و شاید هر زبانی توجه به بهداشت روان مهم است. این یک فرضیه نیست. شما در طول زندگی می بینید که هر فردی که از نظر اختلال های روانی سالم تر باشد موفق تر است.حداقل احتمالا موفق تر است.

اما اگر چه انسان هایی با اختلالات بی شمار روانی نیز داریم که موفق هستند. اما اگر آن ها هم به روانشناسی زندگی می پرداختند قطعا موفق تر بودند. با روند فعلی بی توجهی که به روان انسان ها داریم در ایران شاید چندین سال، دهه یا قرن دیگر لازم است تا روان و روح را مهم بدانیم.

 

اثرات روان بر زندگی و آموزش زبان

ما حتی در جرایم نیز به جنبه روانی مجرم و جرم و مجازات و جبران خسارت روانی نمی پردازیم. کلا روان شناسی را یک نوع سوسول بازی می دانیم. مشاور ها و روانشناسان را روانی می دانیم. هر کسی که پیش روانشناس برود را روانی می دانیم. عموما در شهرسازی و معماری به اثرات روانی آن کمتر اهمیت می دهیم. و کلا از کشورهای پیشرفته در این زمینه عقب تر هستیم.

 

واقعیت روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

واقعیت و حقیقت این است که روان انسان مهم است. می توان در این باره 2 هزار صفحه نوشت. یا به کتاب 2000 صفحه ای مثلا آسیب شناسی روانی دکتر گنجی ارجاع داد. اما باز هم حرف می ماند. اینقدر نمی دانیم و اینقدر باید تکرار شود که روان انسان مهم است تا آن را در زندگی به کار ببریم. همین یک جمله را بپذیریم. “بهداشت روان بر روی آینده ما موثر است.”

 

تجربیات روانشناسی تدریس زبان

در طول مدت تحصیل تعامل با انسان های گوناگون کمک کرده است که عملا اهمیت روان شناسی تدریس زبان را درک کنم. انسان های خیلی پر تلاش و خوبی که فقط به خاطر حل نکردن یک اختلال فرصت های خود را از دست می دهند. گاهی راهی نمیمونه جز دلسوزی. بخصوص در اختلالی مثل وسواس فکری. این موارد در زمان آموزش کار معلم زا سخت میکنند. بخصوص در زمان برگزاری اردوی آموزش زبان انگلیسی.

روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی نقش کلیدی در آینده نسل ایرانیان دارد
روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی نقش کلیدی در آینده نسل ایرانیان دارد

 

 

اختلال روانی چیست؟

وقتی می توانیم به رفتاری بگوییم اختلال که یک سری ویزگی ها داشته باشد. مثلا آن رفتار به خود شخص و اطرافیانش ضربه ای وارد کند. یا در کتابی که مخصوص جمع آوری و فهرست اختلالات است فهرست شده باشد. منظور کتابی به اسم DSM5 است که مخفف Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders می باشد. شاید همه مواردی که در این متن می خوانیم در حال حاظر یا آینده اختلال نباشند. اما قطعا مشکل ساز هستند.

 

وسواس در روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی

وسواس بیماری پیچیده و عجیبی است. انواع مختلفی نیز دارد. ما اینجا دو نوع وسواس را بررسی میکنیم. وسواس فکری و وسواس عملی.

زبان آموزی را تصور کنید که تا درس 5 سطح یک دوره مجازی سلام زبان می خواند. با خودش می گوید اگر مطلبی جا افتاده باشه چی؟ دوباره بر میگرده از درس یک میخونه. بعد با خودش میگه فکر نکنم یاد گرفته باشم. دوباره از درس یک میخونه. دوباره، دوباره و دوباره. یعنی اگر زمانی که به تکرار و مرور درس ها اختصاص داده خود درس ها را ادامه میداد کل دوره آموزشی تمام میشد.

یادگیری هر زبانی با تکرار است اما نه تکرار در جا. تکرار به معنی زجر و در یک زمان کوتاه نیست.

بعضی ها که وسواس دارند می دانند که دچار آن هستند. می پذیرند و برای درمان آن حتی به روانشناس هم مراجعه می کنند. مثلا شخصی که در شست و شو و تمیزی وسواس دارد خودش رنج می برد. خسته می شود. در پی درمان می رود و موفق هم می شود که درمان کند.

اما چه می شود گفت برای کسی که نمی داند؟ افرادی که “شخصیت وسواسی” یا به اصطلاح OCDP دارند نمی دانند. نمی پذیرند، در مقابله هر توصیه ای مقاومت و لجاجت می کنند. کور و کر می شوند. هیچ توضیحی را قبول نمی کنند. بیماری آن ها همراه با موارد دیگر اختلالات مثل توهم، افسردگی، اضطراب، عدم انعطاف می تواند باشد.

 

 

بیماری های شخصیتی

این بیماری ها خیلی سخت و تقریبا هیچ وقت درمان نمی شود. علت پدید آمدن “شخصیت وسواسی” سخت گیری های پدر و مادر و اطرافیان در دوران کودکی است. خوشبختانه این بیماری وراثتی نیست. اما اگر شخص و اشخاصی با آن ها زندگی کنند شاید تصور کنند سبک درست زندگی همینگونه است. آن را در عمل یاد بگیرند و به کار ببرند. این اشخاص بهتر است قبل از ایجاد این مشکل هر سال توسط روانشناس موفق و دلسوز معاینه شوند.

"در اجتماعات امروزی بیماری های روانی جنبه شهصی کمتری دارند.

به کودکان سخت نگیریم. آن ها را دچار نظم های پیچیده و سخت گیرانه نظامی نکنیم. از آن هاتوقع چیزی که نمی توانند و یا لزومی ندارد را نداشته باشیم تا اینگونه ان ها را بیمار نکنیم. اگر می بینیم شخصی این مشکل را دارد به او کمک کنیم. با داشتن همراه خوب می توان امید داشت بیمار درمان خود را بپذیرد و ادامه دهد.

 

 

اضطراب در آموزش و روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی

 

اضطراب شایع ترین و متداول ترین اختلال روانی است. مثل نقل و نبات. بخصوص بین بانوان و دانش آموزان خانم فراوان دیده می شود.

  • نگرانم یاد نگیرم.
  • اگر یاد نگیرم چی؟
  • اگر نتونم نمره آیلتس و تافل و تولیمو و … رو بگیرم چی؟
  • می ترسم نشه که بشه.
  • خیلی می ترسم.
  • همش فکرم نگرانه
  • همش فکر میکنم نمیشه.
  • بنظرم نمیشه.
  • من نگرانم که نشه یاد گرفت.
  • من نگرانم که بخونم و یاد نگیرم.
  • من سالها موسسه و کلاس و معلم و آموزشگاه داشتم و رفتم نشد.

و چقدر بی انتها است. اما در سلام زبان تجربه آرامش بخشی از یادگیری زبان خواهید داشت. ما زبان آموزان زیادی داشتیم که عاشق یادگیری زبان شده اند. زبان آموزانی که تاقبل از آن از زبان نفرت داشته اند. یا افرادی که ترس شدید و فوبیای یادگیری داشته اند. یا در دانشگاه و مدرسه به سختی درس زبان را خوانده اند.

ترسِ “نشدن” اگر بر ما غلبه كند، به بيماري “نيمه‌كاره رها كردن” مبتلا می شويم…!

شما نیز می‌توانید با تعیین اهداف روزانه و یا زنجیره‌های عادت برای خود، به انجام حتمی کارها و عدم به تعویق انداختن آنها کمک کنید.
فراموش نکنید که حتی اقدامات ساده ولی مستمر، در نهایت به نتیجه و دستاوردی بزرگ تبدیل خواهد شد.

 

 

فوبیای یادگیری زبان انگلیسی

شما در سلام زبان تنها نیستید. هر ساعتی از شبانه روز اگر حس منفی داشتید به ما پیام دهید. کنار شما هستیم. با تجربه و منبع آموزشی که داریم این مشکل حل می شود.

اما گاهی افراد واقعا در همه موارد جدی زندگی همین حالت را دارند. اگر مدت این نوع نگرانی ها ماه ها طول بکشد. چاره ای جز کمک گرفتن از یک روانشناس و حتی در کنار آن یک روانپزشک و شاید درمان دارویی برای این افراد نیست. متاسفانه نتیجه ای از یادگیری زبان حتی با سلام زبان به دست نمی آورند. این سبک از زندگی طبیعی نیست. ما در این دنیا به اندازه کافی سختی داریم. چرا باید با منفی نگری و اضطراب بار سخت خود را سنگین تر کنیم؟

وقتی شما مشکلات این چنینی را حل کنید از زندگی لذت بیشتری می برید. انسان های دیگر را هم خوشحال می کنید که با شما هم کلام و همکار شوند. اگر چه تجربیات شدیدا ناموفق کلاسهای حضوری، خصوصی، آنلاین و مجازی قبلی که داشته اید نیز باعث این بدبینی شده است اما باید یک جایی که حرف متفاوتی و کیفیت ویژه ای را می بینند اعتماد کنید.

اولین قدم برای شروع هر کاری، همراه با نگرانی است و در اکثر اوقات همین نگرانی‌ها مانع از تلاش فرد می‌شود. به‌ جای اینکه خودتان را به خاطر اشتباهات سرزنش کنید با خودتان مهربان‌تر باشید.

 

کمال گرایی در روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی

بعضی ها دنبال بهترین حالت هستند.

  • همه چیز باید ایده آل باشد.
  • من در زمانی که وقت خیلی عالی داشته باشم زبان میخونم.
  • من باید تا همه مطالب یک درس رو یاد نگرفتم درس بعدی یا سطح بعدی نرم.
  • باید حتما حتما روزی 2 ساعت زبان خوند. اگر کمتر بشه مقدارش ابدا و اصلا و محالا و اینا خوندن فایده نداره.
  • زمانی باید زبان رو خوند که همه چیز در عالی ترین شرایط باشه.
  • بزار از بعد امتحانام میخونم.
  • بعد سفرم می خونم.
  • بعد عروسی دختر عمم می خونم.
  • حالا یکم اوضاع درست بشه می خونم.
  • خلوت بشه سرم میخونم.
  • گفتم که بهتون که کارم کم تر بشه می خونم.
  • حالا پایان نامه بدم بعدش می خونم.

جدیدا هر کسی از من سوال کنه چقدر باید برای خواندن زبان وقت گذاشت می گویم انگیزه مهم تر. از آن ها اصرار از من انکار. واقعا چه بگویم؟

اگر بگویم روزی 1 ساعت زبان خوندن خوبه فرد ایده آل گرای کمال طلب اگر ببینید امروز 57 دقیقه می تواند زبان بخواند و نه 60 دقیقه از خواندن منصرف می شود. یا اگر ببیند 30 دقیقه می تواند باز هم منصرف می شود. منتظر زمانی می ماند که بشود حداقل 1 ساعت خوند. روزها و هفته ها و ماه ها می گدرد و هیچی نخونده.

كاری كه می‌گوييم “امروز نه، بعدا انجامش می‌دهم”، معمولا تبديل به كاری می‌شود كه هرگز انجامش نمی‌دهيم…

 

می شود همیشه تا آخرین روز و ساعت عمر بهانه آورد

زبان آموز اگر انگیزه کافی داشته باشه از کوتاه ترین یا مرده ترین زمان ها استفاده میکنه. از کم ترین وقت ها. حتی از ثانیه ها. اگر اینجوری نیستید باید تبرتون رو تیز کنید. یعنی انگیزه خودتون را قوی کنید.

 

 

کسی که بخواد کاری رو انجام بده راهش رو پیدا میکنه اونی هم که نخواد بهونش رو پیدا میکنه.

می شود همیشه بهانه آورد و نخوند و هیچ وقت نتیجه نگرفت. می شود با صرف زمان های کوتاه در مدتی طولانی تر از زمان عادی کارهای بزرگ را انجام داد.

 

 

کدام موفق تر هستند؟

مثلا یک دوره آموزشی قرار است یک ماه طول بکشد. فرد کمال گرا چون هیچ وقت نمی خونه در مدت یک سال هم دوره را تمام نخواهد کرد. اما شخصی که حتی زمان های کمی دارد با روزی شاید 10 دقیقه خواندن شاید در 1 ماه موفق به تمام کردن دوره نشود. اما در مدت مثلا چند ماه قطعا دوره را تمام می کند.

کدام موفق تر هستند؟ کسی که منتظر ایده آل بود یا آن که شرایط را پذیرفت و با آن خود را تطبیق داد؟

در کل ایده آل یک رویاست. هیچ وقت پیش نمی آید. شخص ایده آل برای ازدواج، زمان ایده آل و خیلی ابده آل های دیگر. یا می تواند مدت بسیار کوتاهی داتشه باشد. ایده آل یک رویاست.

 

شکاک بودن

منفی نگری و شکاک بودن نیز یک مشکل دیگر بعضی از زبان آموزان است. اگر چه شک هم ریشه در اضطراب دارد.

  • من می دونم روش سلام زبان نمیشه.
  • مگه میشه اینقدر سریع زبان رو یاد گرفت؟ نه نمیشه.
  • مگه میشه 2 ماهه شنیداریمون اینقدر عالی بشه؟ نه نمیشه
  • اینا دارند دروغ می گند.
  • من که میدونم نمیشه.
  • باید ثابت کنم بهشون و به خودم که نمیشه.
  • نشدنش حتمی هست.

باید دید چه چیزی باعث این نگاه منفی می شود. و مشکل را رفع کرد. برای یادگیری زبان ما نیاز به اعتماد بدون قید و شرط داریم. دوره آموزشی را شروع کنید که به آن می توانید اعتماد کنید. اگر بعد از تحقیق و بررسی دوره ای را می خرید ولی افکاری که بالا بیان شد به ذهن شما می رسد احتمالا حالت شما طبیعی نیست.

 

 

من مارکوپولوهستم

بعضی ها فقط موسسه و کلاس و معلم زبان عوض می کنند. بیشتر از دوست و رفیق معلم زبان داشند. کلا کلکسیونر دار هستند. کارشون فقط تغییر دادن موسسه و کلاس و معلم. یک بخشی از این کار آشوب درونی خود زبان آموز است. بخش دیگر آن دهن بینی و بلاتکلیفی است.

من مارکوپولوهستم
 

مثلا می گویند فلانی، دختر خالم. پسر دوست بابام، یکی از اقوام و فامیل و … گفته که فلان کلاس خوب نیست. یا فلان کلاس خوب هست. یا فلان روش خوبه یا فلان روش بد هست. این افراد مثل یک پر کاه در هوا پران هستند و کل عمرشون رو مثل مارکوپولو در سفرهای بین کلاس زبانی طی می کنند. 

 

در فکر این هستند که نکنه مرغ موسسه همسایه غاز!!! در حالی که روش اموزشی 99 درصد موسسات و معلم ها و کلاس های زبان یکسان هست. روش و ایده متفاوتی ندارند. شبیه قبل از میلاد مسیح یا روخوانی کتاب های ناقص و محدود. در حد یک نوجوان 10 ساله و نه بیشتر می توانید آموزش ببینید. کمکی به درک اخبار نمی توانند بکنند. چون آموزشی در این سطح ارائه نمیشه. آمورش ها مدت طولانی دارند و … . اگر در این رابطه کنجکاو هستید بخش 100 دلیل برای انتخاب سلام زبان را مطالعه نمایید.

یا حتی مرتب منبع آموزشی خود را تغییر می دهند. بین منابع بی شمار سرگردان هستند. شبیه یک کشتی که در امواج گیر افتاده. به ساحلی نخواهند رسید. تا وقتی که روش ذهنی خود را تغییر ندهند. 

جالب اینجاست که دوره های رایگان سایت سلام زبان در مجموع از دوره های پولی سایت ها و نرم افزار ها و کلاس های دیگر با کیفیت تر است. اما فرد متوجه آن نمی شود چون بی قرار است و در حال سفر مارکوپولویی می باشد. تغییر کلاس زبان انگلیسی مثل مارکوپولو سبک کار شما  است؟

سلام بر تو ای مارکوپولو. سفر را تمام کن.

 

افسردگی و آموزش مکالمه

افسردگی معمولا به تنهایی اتفاق نمی افتد. معمولا اختلالات دیگری با افسردگی همراه است. شاید اینجور افراد کارهای خنده داری هم انجام دهند. کارهایی که از دید اطرافیان غیر منطقی باشد. این افراد اگر افسردگی را بپذیرند می توانند در آموزش زبان شدیدا موفق باشند. افراد اینچنینی بهتر است کارهای جذابی را انجام دهند. یادگیری به سبک سلام زبان می تواند بسیار لذت بخش باشد. کارهایی که آن ها را شاد می کند. یادگیری زبان هم یکی از آن موارد است اگر به سبک سلام زبان باشد.

 

ناامیدی و یادگیری

بهتر بود می نوشتیم نا امیدی و یاد نگیری.

بعضی ها به دلایل مختلف نا امید هستند. شاید یکی از پر رنگ ترین دلایل آن نحوه تربیت خردسالی باشد. یا تجربه های شدیدا نا موفق قبلی باعث نا امیدی شود. سخصی که نا امید است تلاشی نمی کند. زندگی و کاری بدون امید میسر است؟

 

تنبلی و عدم پشتکار

(از شنبه شروع می کنم.)

شاید تفاوت فعلی دنیای شرق و غرب همین باشد. تنبلی یا تلاش کردن. در یادگیری زبان یا هر نوع فعالیت دیگیری. نداشتن هدف و پشتکار ما را به جایی نمی رساند. الان که این متن را می نویسیم در زمان کرونا هست. امیدواریم وقتی که شما این متن را می خوانید مدت ها از رفع این مشکل و واکسن گذشته باشد. خواستم بگویم که خیلی ها وقتی می پرسیم از کی زبان خواندن را شروع می کنی می گویند: “از شنبه” . ولی جدیدا متاسفانه‌ بهونه هامون که می گفتیم از “شنبه‌ شروع میکنم”
تبدیل شده به “هر وقت‌ کرونا‌ رفت‌”.

تنبلی و عدم پشتکار (از شنبه شروع می کنم.)
تنبلی و عدم پشتکار (از شنبه شروع می کنم.)

عمر کوتاه است. واقعا این فکر اشتباه از کجا می آید که انسان فکر میکند همیشه وقت دارد؟ برای حل مشکل تنبلی بهتر است یک انگیزه خوب برای کارمان داشته باشیم. وقتی انگیزه باشد تنبلی حل می شود. داشتن هدف های کوتاه مدت نیز مفید است. یا مشورت با یک مشاور و روانشناس خوب.

 

متاسفانه بیشتر مردم مایلند در مقابل یک یا دو درصد مایه‌ای که از خود می‌گذارند، صد در صد بهره برداری کنند و تنها به چیزی که فکر نمی‌کنند، تعقیب پیگیرانه اهداف است.

 

 

عجله بی مورد

(توقع خیلی زیاد از تلاش کم)

خیلی وقت ها یک زبان آموز یک هفته زبان میخونه یا مثللا 5 درس میخونه ولی توقع داره که بتونه همون موقع درباره مسائل روز جهان با رییس جمهور آمریکا مکالمه کنه.

وقتی شما اعتماد بی قید و شرط را پذیرفتید صبر هم لازم هست. در پایان هر دوره، ترم یا سطح زبان باید توقعی که دارید نیز به همان نسبت باشد. و اینکه متر و ترازو هم نباید در دست بگیرید. اینکه بخواهید مرتب خود و پیشرفت خود را بسنجید. کمکی جز نتیجه نگرفتن و بدبینی و نا امیدی ندارد. این کارها نیز به نوعی وسواس و نگرانی هست. واقعا باید از یک مشاور کمک گرفت اگر بارها وسوسه می شوید که خود را بررسی کنید. اجازه بدهید پیشرفت شما به مرور زمان و در عمل خود را نشان می دهد.

همانطور که یک نفر برای کاهش وزن طبیعی نیست مرتب خود را وزن کند. اجازه بدهید دیگران به شما تغییراتتون را بگویند.

گاهی یک فرد نیاز به گذشت زمان دارد تا پیشرفتش نمایان شود.

یکی از مواردی که قبل از اردو شبانه روزی آموزش زبان انگلیسی بررسی می شود همین موارد هست.

 

با اختلالات یادگیری چه کنیم؟

 

  • آن ها را بپذیریم. برای تغییر تلاش کنیم.
  • بدانیم تقریبا محال است انسانی حداقل در یک محدوده زمانی بدون اختلال باشد. یک موضوع طبیعی است.
  • بعضی از اختلال ها آسیب بیشتری دارند.
  • برای درمان آن ها اقدام کنیم.
  • نگران هزینه های درمانی نباشیم.
  • از خدمات رایگان درمانی استفاده کنیم.
  • بخش مرکز مشاوره سازمان بهزیستی را در گوگل جستجو نمایید.
  • مشاوره سازمان بهزیستی رایگان، بصورت ناشناس و با افراد خبره می باشد.
  • نسبت به اختلالات خطرناک اطرافیان بی تفاوت نباشیم.
  • افراد را تحقیر نکنیم. (به هر دلیلی)
  • اگر افراد دلسوزی به ما با دلیل توضیحی درباره یک اختلال می گویند از یک یا چند روان شناس سوال کنیم.
  • بدترین مدل احتلالات شخصیتی هستند. با رفتار صحیح باعث ایجاد آن در کودکانمان نشویم.
  • اگر دچاراختلالات شخصیتی هستیم به احتمال فراوان آن را نمی پذیریم. اما بهتر است بپذیریم و درمان کنیم.

علاوه بر منبع خوب و زوانشناسی آموزشی انگیزه یادگیری زبان انگلیسی بسیار مهم و حیاتی است. 

 

روانشناسی آموزشی زبان انگلیسی

 در ایران نیاز داریم تا به روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی بیشتر اهمیت دهیم. عمر انسان ها کوتاه است. دیگر نباید یک اشتباه را تکرار کرد. معلم عزیز، اولیا و اقوام و دوستان گرامی، لطفا به غیر از جسم به روح و روان نیز توجه کنیم. روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی در کشور باید بررسی شود. چرا پس از سال ها زبان خوندن افراد نتیجه نمی گیرند؟ غیر از کیفیت آموزش روان زبان آموزان نیز مهم است.

این یادداشت در بخش پیشنهادات آموزش زبان انگلیسی که به بخش سر آشپر معروف است قرار گرفت. در آنجا می توانید با اشتباهات رایج یادگیری زبان انگلیسی آشنا شوید.